Hybride plug-in boten

Hybride plug-in boten

plug-in boten
Geplaatst op 24 jul 2019

De hybride plug-in cruiser Roald Amundsen maakt deel uit van de vloot van de Noorse exploitant Hurtigruten, zij vaart deels met behulp van energie van haar accu's.

Hybride plug-in boten, de oplossing voor de grote zeeroutes

 

Het elektrisch maken van het zeevervoer heeft als eerste doel om volledig elektrische boten over korte afstanden te laten varen. Dit omdat de capaciteit die door de huidige batterijen wordt geboden nog steeds niet toereikend is voor lange vaarroutes.

 Omdat de capaciteit nu nog niet toereikend is om volledig elektrisch te varen

 Is er een alternatieve oplossing gevonden voor cruisers die lange routes varen. Dit is het geval bij de plug-in hybride cruiser Roald Amundsen, die in staat is om met 500 passagiers een week door het Noordpoolgebied te varen, te beginnen in het noorden van Noorwegen.

"Het is een manier om emissies aanzienlijk te verminderen zonder laadstations te hoeven hebben,"

Daniel Skjeldam, CEO van Hurtigruten, legde de werking van het hybride plug-in systeem van het schip uit. De hoofdschroef werkt met scheepsdiesel en bevat een accu die het schip slechts gedurende een tijd tussen 45 en 60 minuten op elektriciteit kan laten werken. De accu’s kunnen worden opgeladen door ze rechtstreeks op het stroomnetwerk aan te sluiten (aan wal) of via de resterende energie van de dieselmotoren. Wanneer het nodig is, is de energie van de batterijen voldoende voor het verplaatsen van het schip. "Het is een manier om emissies aanzienlijk te verminderen zonder laadstations te hoeven hebben," vertelde Skjeldam aan Reuters.

De operator verwacht niet dat haar vaartuigen de komende jaren al alleen kunnen werken op de accu’s, zeker niet in gebieden waar er geen mogelijkheid van aansluiting op een elektriciteitsnet bestaat. Hurtigruten berekent dat de hybride voortstuwing het brandstofverbruik aanzienlijk zal verminderen en daarmee de bedrijfskosten van de boot, evenals een vermindering van de CO2-uitstoot met 20%.

Elektrische navigatie

Het verschil tussen de Roald Amundsen en volledig elektrische boten die vandaag al varen, is de afstand die kan worden afgelegd. De huidige batterijen leveren niet voldoende stroom voor de service die Hurtigruten wil bieden.

De eerste Noorse elektrische veerboot

De Ampere, van het bedrijf Norled heeft spectaculaire prestaties laten zien. Een vermindering van de CO² uitstoot met 95% en de operationele kosten met 80% in de twee jaar dat het bedrijf met deze boot vaart.  Potentiële kostenbesparingen hebben de vraag naar nieuwe volledig elektrische veerboten en de conversie van bestaande dieselveerboten verhoogd.

Een paar maanden na de bekendmaking van dit resultaat huurde de Noorse overheid de diensten in van het Canadese Corvus Energy. Dit bedrijf levert lithium batterijen voor vijf nieuwe elektrische boten, geproduceerd door Fjord1.

Noorwegen maakte afgelopen mei zijn voornemen bekend om zijn fjorden als de eerste zones met nulemissies te verklaren. Het Parlement keurde de maatregel goed om zo een ​​van de belangrijkste natuurlijke rijkdommen van het land te beschermen. Vanaf mei zullen de Noren de eerste vijf elektrische veerboten hier gaan gebruiken, waaraan er in de toekomst nog veel aan zullen worden toegevoegd.