
De eerste commerciële vlucht per elektrisch vliegtuig is gepland; deze wordt verwacht in 2022
Het vliegtuig, waarvan het eerste prototype op de Paris Air Fair is gepresenteerdIn 2022 zal ‘s werelds eerste commerciële elektrische vliegtuigvlucht plaatsvinden als resultaat van een overeenkomst tussen de fabrikant van elektrische vliegtuigen Eviation Aircraft en de luchtvaartmaatschappij Cape Air.
Zij hebben de Alice, een elektrisch vliegtuig geschikt voor 9 passagiers ontwikkeld
De fabrikant kondigde aan dat de eerste testvluchten dit jaar in Arizona zullen beginnen. In 2021 wordt verwacht dat ze de certificering zullen halen voor de FAA (de federale administratie van de Amerikaanse luchtvaart). In 2022 zal men beginnen met het leveren van de eerste exemplaren aan klanten voor commercieel gebruik en zullen de eerste vluchten worden uitgevoerd.
Volgens Eviation
Kan het vliegtuig negen passagiers vervoeren met een snelheid van 240 knopen (444 km /h) en is het in staat om tot 1050 kilometer op één lading te vliegen.
Het vliegtuig, waarvan het eerste prototype op de Paris Air Fair is gepresenteerd
Maakt gebruik van drie elektromotoren van magniX met een totaal vermogen van ongeveer 900 kW. Onder de leveranciers van Eviation bevinden zich gerenommeerde bedrijven zoals Honeywell (voor kabelvluchtsystemen), Siemens (vluchtsystemen en EPU), Hartzell (propellers) of Magnaghi Aero (LG).
Dit type vliegtuig heeft een groot potentieel in regio's met veel korte afstandsvluchten
Zo worden er in de VS steeds meer regionale reizen gemaakt en steeds meer mensen vliegen korte afstanden tussen 80 en 1000 kilometer. Deze bloeiende markt is het ideale scenario voor de Eviation Alice, die de operationele kosten van de vlucht wil verminderen door reizen op korte en middellange afstanden niet alleen goedkoper, maar ook stiller en schoner te maken.
Cape Air, waarvan het hoofdkantoor zich in Massachusetts bevindt
Is een van de grootste onafhankelijke regionale luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten: het heeft 400 dagelijkse vluchten in 35 steden en het Caribisch gebied en beschikt over een vloot van 92 vliegtuigen met negen passagiers.
operationele kostprijs van 200 euro per vluchtuur
Eviation Aircraft schat dat het vliegtuig een operationele kostprijs van 200 euro per vluchtuur zal hebben, wat een korting tot 70% zou betekenen in vergelijking met een conventioneel vliegtuig met turbinebrandstof.
Naast het bovenstaande wil de fabrikant ook de slag maken in verbetering van klanttevredenheid en de minste impact op het milieu.
Het Israëlische bedrijf zei dat het zich richt op andere korte verkeersroutes met hoge dichtheid, zoals vluchten Parijs-Toulouse (Frankrijk), Oslo-Trondheim (Noorwegen) en San Jose-San Diego (Verenigde Staten).